- Kitap: Christine Delphy - Baş Düşman Patriyarkanın Ekonomi Politiği (Düşman tayin edilmeli)
- Evlilik = Sadakat (çoğunluk)
Nikahsız birliktelik uygun değil.
Aile dine ve manevi değerlere bağlı olmalı.
- Geleneksel kadın rolleri: SS /^ , kuzey anadolu , erkekler
- Kadın çalışma yaşamı
- Gençler bağımsız olmalı!
- "Kadına şiddet uygulayan erkek değildir." - Erkekliği yücelten bir söylem. (Erkek olmak yüce bir makam gibi), Erkeklere sesleniyor.
- Eksen kayması
- Aile - dokunulmazlık, kutsallaştırma
- 19. YY Ailenin Önemsenmesi
(Sanayileşmeden önce) Proleter: Toprağı olmayan özgür birey
- Fransa'da 'Turret' Sistemi
Yetimhanelerin kapısında silindir şeklinde, dışarıya dönük tarafı açık olan kaplar var. Kadınlar bebeklerini bu kaplara bırakıyorlar. (Evli olmayan kadınlar)
- Sanayileşmeden sonra düzgün işgücüne ihtiyaç arttıkça, nüfusun kontrol altına alınması gerektiğinde bu yöntem işlevini yitiriyor. Aile önem kazanmaya başlıyor.
- 'sağlıklı, ahlaklı bir nüfus için'
- Sanayileşme -> İşçi ailesi
-> Aile hayatı
>Doğumun hastaneye taşınması
>Anne sütü
>Annelik
- Ensest yasağı
Friedrich Engel:
1. Kandaş Aile: Cinsel ilişki aile içinde
2. Ortaklaşa Aile: Cinsel ilişki aile içinde yasak
3. Tek Eşli Aile: Ensest yasak
Ensest yasağının kendiliğinden oluşma nedenleri:
1. Kronolojik Tahayyül: İnsanların ilerleme arzusu enseste karşı çıkmıştır. Katlanarak ilerlemeli.
2. Egzogami: Kardeşler arası ensestin yasaklanmasının nedeni dışa açılma isteğidir.
Luvy Stross (?)
- Kadın mübadelesi
- Çocuk mübadelesi
Bazı toplumlarda çok önemli o nedenle bu yasak konmuştur.
- Berdel (Bir evlilik töresi, gelin değiştokuşu - fakir aile bir aileden gelin almak için kendi kızını o aileye gelin verir _Wikipedia)
- Toplum kuramcılar - Sakatlıktan yararlanarak ensesti tabulaştırır. Ensest yasağı ahlaki bir hal alır.
- Aile: İşgücü üretimi
Talcott Parsons
- Aile karakterleri üreten fabrikadır.
- Toplumdaki yerimizi belirler.
Toplumun bu karakterlere, rol modellerine ihtiyacı vardır. Bu boşlukların doldurulması için = Aile
1960 - 70lerde feministler karşı çıkıyor.
Platon
- Aile ortadan kalksın özgürleşmek için.
Aristoteles
- Kadın - erkek ikiliği yaratır.
Hanna Arendt
- Agor ve ev yaşamını ayırır. Agora'ya bakmalıyız diyerek aslında 'kadın'ı dışlıyor.
Eski Yunan
Agora: Siyasetin konuşulduğu yerler. Erkeklerin yeri.
- Çocukluğun Keşfi
-> Cinselliğin onların önünde de yaşanabilmesi
-> Yatak odası ayrı değil
Rönesans
- Matbaanın bulunması - gelişimi
> Eğitim = Okur yazarlık
= Çocukluğun keşfi
> Üretim - çalışma + okur yazarlık
= Çocukluğun keşfi
Çocuğun eğitimi-> Çeşitlenen üretim biçimlerine göre çocuk eğitimi
- Çocuk işgücü
2. adım Annelik
- Osmanlı'da aile
'omniseksüel' = cinsellikle yüklü
Bu nedenle kadınlar kısıtlanır, denetlenir.
Evlerin yer alış biçimi bile bu şekilde: Avlulu (böylece avluya girenin denetimi, kadın - çocuk arkada)
Çıkmaz sokak : sokağa gireni denetleme
Tek eşli evlilik fazla
- Osmanlı'da çocukluk
>Fetvaları: Çocukluk eğitiminin önemi
>Sübyan mektepleri: Erkek çocuklara yönelik
- Batı
> Yaşlı egemenliğinin sona ermesi: Yaşlıların kararları, huzurevi kurumları (20 yy.ın başında yaratılan mekanlar)
- Annelik
Mary Woolstonecraft -> Bir toplumun özgür olması kadınların özgür olmasına bağlı.
(milliyetçilik baskın) Kadınlara biçilen vatandaşlık = anne vatandaşlık
'Sizin en önemli göreviniz annelik. İyi çocuk yetiştirmeli'
Rousseau -> Kız - erkek çocukların ayrı eğitimi
Kız = anne adayı
Adrienne Rich -> Otorite esas bir dönemde
Kurumsal annelik: İktidarsız sorumluluk
Deneyimsel annelik: 'Baba yokken kuralsız yaşanan annelik'
Anneliğin gerçekliği erkeklerce edebi kurumlar haline getirilip gizlenir. (Sembolik şiddetin yaratılma ağı)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder